Артишок – полезни свойства и начин на приготвяне

Артишокът е един от най-популярните зеленчуци, притежаващ изключително силни лечебни свойства.Артишокът има средиземноморски произход и е добре познат в медицината на древните гърци. В тази статия ще ви представим основните лечебни свойства на този изключително полезен зеленчук. „Непознатият“ зеленчук може да бъде открит през цялата година в търговската мрежа, но пиковият му сезон е от март до май, а по-късна реколта се добива през октомври.

Артишокът е с ниско съдържание на калории и мазнини. На 100гр. цвят се съдържат само  47 калории, а съдържанието на фибри и антиоксиданти е над 20%. Диетичните фибри, съдържащи се в артишока, подобряват чревната флора, намаляват лошия LDL холестерол и намаляват риска от рак на дебелото черво. С тяхна помощ се предотвратяват натрупванията на токсични съединения в тялото.

Артишокът съдържа цинарин и лактони, които доказано потискат синтеза на холестерол, което ще помогне на тялото да регулира нивата му и да подобри общото съдържание на холестерол в кръвта.

Резултат с изображение за артишок

Артишокът е изключително богат източник на витамини и особено фолиева киселина, като съдържанието на 100гр. цвят от артишок съдържа около 68мкг фолиева киселина, което е около 20% от дневната препоръчителна доза. Фолиевата киселина действа като ко-фактор на ензими, участващи в синтеза на ДНК. Изследванията доказват, че по време на диета, фолиевата киселина може да помогне при стомашен дискомфорт. Фолиевата киселина е изключително нужна на бременни жени, тъй като предпазва плода и предотвратява дефекти на невралната тръба.

Пресните цветове на артишока съдържат големи количества витамин C – около 20% от препоръчителната дневна доза на 100гр. Редовната консумация на храни, богати на витамин C , помага на организма да развие резистентност срещу инфекции и бактерии.

Артишокът е един от най-добрите източници на витамин К като осигурява около 12% от необходимия витамин К за деня. Витамин К има свойствата да подпомага костната система, а също така предпазва мозъка от вредни влияния. Витамин К е предпочитан витамин в борбата с болестта на Алцхаймер.

Към полезните свойства на това растение включваме и това, че то е изключително богато на растителни антиоксиданти като силимарин, кафеена киселина и ферилинова киселина, които помагат на организма да предпази органите от вредните радикали.

„NURS“ БИЛКОВА ПАСТА С АРТИШОК

Благодарение на многостранното си действие върху човешкия организъм, артишокът се използва като профилактично средство в терапията срещу диабет, подагра, целулит. Екстракът от артишок е мощен хепатопротектор, т. е. съдържащите се в него активни вещества защитават клетките на черния дроб от действието на различни токсини и способстват за извличането от организма на шлаки, соли на тежки метали и други вредни вещества.

Ястията с артишок са полезни за хора с повишена киселинност на жлъчния сок, тъй като съдържат значително количество соли на калия и натрия, отличаващи се с алкално действие. Но при наличие на гастрит с понижена киселинност и понижено кръвно налягане, артишокът не е полезен. 

Способността на артишокът да активира чревната дейност и да редуцира появата на запек го превръща и в добро средство при профилактика на хора с наднормено тегло.

Как да изберем подходящите цветове артишок?

Пресните цветовеартишок са най-подходящи за консумация. Те могат да бъдат намерени в магазините през цялата година, но са най-добри зимата или през ранната пролет. Добрите цветове артишок се разпознават лесно, тъй като те са плътни и  с тъмно зелен цвят. Цветовете от артишок могат да се съхраняват в хладилник, запечатани в плик, в продължение на 7-10 дни.

Свързано изображение

Как да приготвим цветовете от артишок?

За да станат годни за ядене, цветовете отартишок трябва да се приготвят по следния начин:

Изплакнете цветовете в студена течаща вода,, след което отстранете стъблата. С помощта на ножица отстранете бодливите краища, а също така отрежете и връхчето на самия цвят. След това сложете около 400 мл. вода, като към нея прибавете чесън, резен лимон и дафинов лист, които подсилват вкуса на артишока. В тенджерата се слага гевгир, добавя се артишока и се покрива. Трябва да кипне и след това да се остави малко да покъкри ( 15-20 мин). Времето за приготвяне зависи от големината на зеленчука.

 

Тази статия е добавена в Здраве. Линк към статията тук.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *