Как да се храним през зимата?

През зимата сме доста по-ограничени откъм пресни продукти, но пък прекарваме повече време вкъщи и съответно – готвим по-често. Има доста начини, с които да направим ястията, които приготвяме, по-вкусни, по-питателни, и най-важното – по-полезни.

Използвай повече ядки

Ядките са отличен вариант за допълнителна енергия на закуска или следобед, с които да си набавиш протеини, полезни мазнини и минерали. Но освен това те са и отлично допълнение към много ястия.

Резултат с изображение за ядки

Запечени на сух тиган орехи, лешници или бадеми перфектно се вписват към зимни салати на основата на цвекло, моркови, спанак или други зеленолистни зеленчуци. Добра комбинация са и с риба или запечени зеленчуци, на които добавят хрупкавост и аромат.

За да се възползваме максимално от онова, което природата е пакетирала за нас в ядките, следва да имаме предвид няколко факта, отдавна известни на  науката:
 – Ядките може да предизвикват затруднения при хора с проблеми на жлъчката или черния дроб, тъй като за тяхното смилане тези органи трябва да синтезират липаза (ензим от жлъчката и черния дроб);
– Ядките съдържат ензимни инхибитори като фитиновата киселина. Благодарение на нея, насекомите не ги ядат. Но тази киселина предизвиква затруднения в стомаха. Затова ядките трябва да се киснат сурови преди консумация, за да се разтворят във вода инхибиторите, а съдържанието на ценни вещества да се увеличи.

Друг вариант е да използваш ядкови масла или ядкови тахани, за да придадеш вкус, плътност и полезни мазнини към сосове и дресинги.

Добави повече сурови зеленчуци

Салатата не е единственият начин да добавим повече сурови зеленчуци в менюто си – защото те ни държат по-дълго време сити, от тях си набавяме повече фибри, витамини и минерали, в сравнение с готвените.

Резултат с изображение за зеленчуци

Моркови, нарязани на тънки пръчици, например, са добра комбинация с домашно приготвен хумус. Или пък добави прясна краставица към сандвича за обяд в офиса.

Овкусявай умно

Често, когато на едно ястие му липсва вкус, си мислим, че му липсва сол. Истината е обаче, че в повечето случаи липсва киселинност.

Сигурни сме, че няма да пропуснеш да добавиш ябълков оцет или балсамико към дресинга за салатата, но не спирай дотук – добави капки лимон към супата, резени грейпфрут към печената риба, или няколко шайби лимон към месото. Резултатът е учудващо приятен.

Свързано изображение

От диета към балансирано хранене

За да бъдат трайни, промените в начина на хранене трябва да настъпват постепенно и плавно, следвайки естествените процеси в тялото ти. И все пак балансираното хранене е малко повече от добре познатото „хапвай от всичко по малко“. То се гради на правилното съотношение на макронутриентите (въглехидрати, мазнини и белтъчини) в комбинация с набавянето на всички необходими микронутриенти (витамини, минерали и фитохимикали) и запазването на удоволствието от храната.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *